Kód: 87/M1

Cryptexová zadání

Cryptexová zadání pro použití s cryptexem (cryptex není součástí). Žáci řeší matematické úlohy a výsledky převádí na kód k otevření cryptexu. Tipy na to, co mohou děti uvnitř najít, a další tipy pro pohodové a smysluplné použití uvádíme dále v popisu.

Kategorie: Cryptexy

Zvolte variantu

M - Sčítání
| 87/M1
200 Kč
V - Obvody a obsahy
| 87/V1
400 Kč
M - Rovnice
| 87/M2
200 Kč
V - Celá čísla
| 87/V2
400 Kč
V - Obsahy
| 87/V3
400 Kč

Cryptexová zadání pro použití s cryptexem (cryptex není součástí, zde je možné objednat). Zadání obsahují zalaminované karty. Každá sada má kromě matematických výzev i tu šifrovací. Na přední straně je matematický problém a pomocí druhé strany děti převedou výsledek na písmenný kód. Způsob převádění bývá různý, někdy jde o vyhledávání v tabulce, někdy o Morseovu abecedu, někdy odečítají hodnoty z grafu,... Děti nepotřebují žádné dodatečné informace, vše mají na připravených kartách.. Součástí sady je i karta s výsledky.

Ukázka z praxe: https://www.youtube.com/watch?v=hjV7xDTlMs0

Zadání je nachystané přímo pro výuku. Stačí na výsledkové kartě přečíst výsledný kód, rozebrat cryptex a nastavit ho, vzít složku se zadáním a jít učit. Po hodině může kolegyně vzít jinou sadu zadání, přenastavit  cryptex na nový kód a jít učit do jiné třídy.

Pro klasickou třídu doporučujeme pořídit cryptexy aspoň 2, Zvláště u malých sad jsou děti hotové zaráz a u jednoho cryptexu by se vám hromadila fronta.

Zadání pro 1. i 2. stupeň budou postupně přibývat. Je možné koupit pouze některá zadání nebo je možné koupit celou Cryptexovou řadu, ve které je cryptex i všechna dosud vytvořená zadání.

 

Malé a velké sady

Malé sady obsahují 15 stejných karet (pro 15 dětí nebo pro dvojice). Většina dětí by měla tuto sadu vyluštit za jednu vyučovací hodinu, šikovnější, starší děti nebo dvojice za cca 20 minut. 

Velké sady obsahují 5 různých karet se zadáním, z každé karty děti získají jedno písmeno pro otevření cryptexu. Každá karta je zde 8x, pracovat tak může naráz 8 dětí (nebo 8 skupin dětí). Velké sady jsou časově náročnější. Šikovnější, starší děti nebo týmy je zvládnou během vyučovací hodiny, u ostatních je dobré přerušit práci (nechat děti zapsat si vyluštěná písmena) a pokračovat další hodinu. Rychlejší děti mohou mezitím pracovat např. s našimi dalšími sadami (třeba se učit luštit Řecká písmena ...).

 

Cryptexová zadání:

Sčítání - malá sada, pro 2. - 4. třídu. Ideální na první seznámení s cryptexy.

Obvody a obsahy - velká sada, pro 5. - 6. třídu (pro opakování i výš). Pouze čtverce a obdélníky.

Obsahy - velká sada, 7. - 9. třída. Obdélníky, trojúhelníky, rovnoběžníky, lichoběžníky.

Celá čísla - velká sada, 7. - 9. třída. Jednodušší i složitější sčítání, násobení, porovnávání. Jedna složitější slovní úloha ("killer") se zaokrouhlováním desetinných čísel. Výzva i pro šikovné děti.

Rovnice - malá sada, 8. -9. třída. Rychlovka, 5 rovnic. Jedna složitější. 

 

Odměny za otevření cryptexu nejsou součástí balení. Nicméně dáváme několik tipů, co by žáci mohli najít. Většinou jde o vzkaz, heslo pro učitele nebo popsané místo, kde si mají najít odměnu. Doporučujeme místo někde mimo třídu - když žáci odběhnou ven a vrátí se s odměnou, je to pro zbytek třídy tajemnější a více motivační dokončit úkol. Odměnou může být:

- nic. Odměnou budiž už jenom otevření cryptexu. Na druhou stranu - proč ho tedy otevírat?

- sladkosti. Moc nedoporučujeme, ale použitelné pro poměr cena/množství oceněných dětí je např. Tictac nebo Lentilky. Ale ne všem dětem chutná vše, není to zdravé a někteří rodiče by s tím mohli mít problém.

- další zábavné zadání. Např. qr kód na hlavolam na janko.at nebo mozkoviste.cz. Děti si pak mohou vzít tablet nebo telefon a hrát logické hry.

- razítka, samolepky. Na prvním stupni jsou děti asi zvyklé, ale překvapivě to funguje i u deváťáků :-) . Můžete vyčlenit jedno razítko jenom na cryptexy, nebo naopak udělat soubor cryptexových razítek a děti mohou sbírat kolekci. Další možností jsou samolepky, dá se koupit role 500 samolepek za desítky korun. Také je možné koupit samolepkový papír (etikety), natisknout na něj vlastní obrázky a nastříhat. Osvědčilo se nám vyčlenit jedno místo pro sběr razítek nebo samolepek - třeba první stráka sešitu.

 - odměny ve stylu kupónů na "jedna písemka se mi nebude počítat", "jednou si mohu sednout s kým chci já", ...

 

Tipy pro výuku:

- zkuste aspoň prvních 10 minut "nebýt učiteli". Prostě děti nechte vzít si karty a na dotazy "Co mám dělat?" odpovídejte pouze "Otevřít cryptex". Většina z nich i napoprvé přijde na to, co s tím, jenom musí mít čas si na to přijít sami. Později, pokud skutečně nebudou někteří vědět, je můžete naťuknout, třeba že karta má i druhou stranu :-) .

- jednotlivci, skupiny po dvou nebo po čtyřech? Záleží na vás. Vyzkoušeno je i na jednotlivcích, na větší sady by tím pádem bylo dobré vyčlenit dvě 2 vyučovací hodiny, u menších sad stačí jedna. Hodně je to o motivaci - "Nechceš si udělat svou osobní výzvu?".

- slabší děti je dobré skupinkovat a kontrolovat průběžně. Když jim řeknete, že první písmeno mají dobře a druhé ne, povzbudí je to, aby opravili to špatné, než když prostě cryptex neotevřou a neví, co dál.

- poslední zadání je většinou "killer", zabiják pro rychlejší, šikovnější, nadané. I slabší děti (ty často spíš) přijdou na to, že sice bez kódu cryptex neotevřou (mají cca 12 milionu kombinací), ale bez posledního písmene zbývá pouze 26 pokusů. Je dobré nebrat to jako podvod, často ani v životě nepotřebujete splnit vše, abyste dosáhli cíle. Berte to spíš jako diferenciaci zadání.

- občas se nám stávalo, že rychlejší děti otevřeli cryptex "podvodem", a pak si teprve dali tu výzvu posledního zadání. Rozhodujte vy, co a jak - někdy to nevadí, pokud je cílem samolepka. Pokud by cílem byl odkaz na hru, tak můžete třeba některým žákům omezit počet pokusů cryptexu ("bezpečnostní pojistka způsobí, že cryptex vybouchne", mrk mrk.. ). 

- do klasické třídy se osvědčily cryptexy aspoň 2. Stejně tak je vhodné rozmyslet se, kolik karet se zadáním pořídit. Pokud budete chtít, aby děti pracovaly samostatně, je dobré přikoupit další sady s kartami, aby žáci nemuseli zadání sdílet. Karty jsou oboustranné a při sdílení je některým žákům sousedem ukázán postup řešení "šifry", což je ochudí o ten "jé, už vím" moment.

- občas se stane, že někdo cryptex otevřít nestihne - třeba jednu hodinu chyběl. Je možné nechat děti, ať si do sešitu nakreslí pět obdélníčků a do nich zapíší vyřešená písmenka. Pak jednou za čas můžete udělat "matematický jarmark", kdy vezmete do třídy různé pomůcky, hlavolamy, trimina apod. Děti pak mají možnost si sadu dokončit a odměnu vyzvednout.

- je dobré, aby všichni měli možnost odměnu získat Je to více motivační než když odměnu získá pouze prvních pět - pak mají žáci tendenci "podvádět", hádat, aby byli první.