Kvirin – Matematika rukama
Kvirin – Matematika rukama
Originální výukové sady do matematiky
brzy i na Slovensku
Máte někdy pocit, že vaši žáci umí řešit obvody a obsahy jenom v období, kdy to učíte? A že když se k učivu vrátíte, motají jeden vzorec s druhým, ale úlohu vlastně nevyřeší? Nebo že vyřeší obdélníky a čtverce, ale nepravidelné tvary jsou nad jejich síly? Že si pletou obvod a obsah, o jednotkách nemluvě? Že vlastně neví, co je objem? Že hranol změří jednou nebo dvakrát, ale všechny další úlohy vlastně řeší jenom z papírového zadání typu "Je dán hranol o hraně xy, ..."?
UČTE JINAK - ZÁŽITKOVĚ!
Dejte dětem pečlivě připravené zadání, dobře připravenou stavebnici a nechte je, aby řešení vymodelovali sami. Půjdou skutečně k podstatě problému a vy zjistíte, že vlastně nezískávají znalosti, ale dovednosti. A co víc - že vás to nestálo hodiny příprav a obrovské množství energie. Se sadami je vhodné začít už na nižším stupni. Další sady budou následovat, zatím jsou připravené sady pro:
Obvod, Obsah, Objem, Povrch, Hranoly a Zlomky
Naše sady jsou:
- Kompletně připravené pro výuku
Sady jsou nachystané tak, aby je učitel mohl pouze vzít a jít - žádná příprava vlastních příkladů, vymýšlení různých typů obtížnosti, propočítávání řešení. Vlastní styl využití pomůcek je možný, ale není nutný - učitel má čas kreativně se realizovat jindy a jinde.
- Názorné, určené pro "počítání rukama".
Nejde o demonstrační sady, kdy se žáci pouze dívají - tyto pomůcky jsou určené pro samostatnou, kreativní a přemýšlivou práci každého žáka. Cílem je jít skutečně k podstatě úkolů, pochopit do hloubky daný pojem ještě předtím, než žáci začnou k výpočtům používat vzorečky.
Sady nejsou pouze na hraní, žáci v nich řeší úlohy a oblasti, které jsou obsaženy v RVP pro základní školy - v tuto chvíli obvod, obsah, objem, povrch, hranoly a nově zlomky. Další témata jsou v přípravném procesu. V liště vlevo je možné najít podrobnější informace o každé sadě.
- Aktivizující naráz všechny typy žáků, slabší, nadané, pomalé i rychlé
O sadu se většinou dělí více žáků, ale každý žák má svou kartu se zadáním a pracuje svým tempem na svém úkolu. Kontroluje si výsledky, v případě úspěchu přejde k další kartě. Úkoly jsou seřazeny podle obtížnosti, vymyšlené tak, aby průběžně opakovaly již nabyté dovednosti, a zároveň postupně žáka navedly k řešení obtížnějších úloh.
- Vhodné i pro skupinovou práci
Je možné zakoupit více sad pro celou třídu, nebo zakoupit pouze např. dvě nebo tři sady pro práci na stanovištích. Zatímco někteří žáci pracují s našimi sadami, učitel má čas se věnovat žákům na jiných stanovištích.
- Zábavné, motivující
Vyzkoušeno, zvláště práce se stavebnicovými sadami žáky skutečně baví od prvního do (překvapivě i) devátého ročníku. Nadané žáky často baví vytvářet vlastní úkoly, "výzvy" pro spolužáky.
A ještě dva tipy
Sady se možné financovat ze Šablon - vzhledem k individuálnímu přístupu jsou vhodné pro žáky slabé i nadané, doučování, nové formy práce,...
V každém regionu navíc funguje MAS (Místní akční skupina). Část z ní je věnovaná přímo vzdělávání, s důrazem na čtenářskou a matematickou gramotnost. Některé MAS už nakupovaly sady pro svoje školy - zkuste se s nimi domluvit.
ZŠ Labyrint, Lhota: „Děti pracovaly se sadami s nadšením, uvítaly barevnost různých typů tvarů a tyčinek. Názornost materiálu a možnost manuální činnosti výrazně přispěla k pochopení učiva. Během výuky žáci později sami vytvářeli svá vlastní zadání a řešili je mezi sebou. Váš výrobek hodnotím velmi pozitivně.“
ZŠ a MŠ Drmoul: "Pomůcka Matematika rukama je velmi názorná, jednoduchá pro používání, žáci s ní rádi pracují. Obsahuje jak jednoduchá tak i složitější zadání, což umožňuje diferenciaci ve výuce. Učitel okamžitě vidí správné řešení. Používám pro skupinovou i individuální práci."
ZŠ A MŠ Libá: "Pomůcky jsou velmi pěkné a děti s nimi rády pracují. Domnívám se, podle jejich reakcí, že řadu informací, které pro ně byly do té doby jenom jako nějaké pojmy, pochopily. Pomůcky jsme užívali se žáky 4. - 5. ročníku. Těšili se na tyto hodiny a s určitostí mohu říci, že je to přínosná pomůcka do hodin. I nadále s ní budeme pracovat a určitě budu schopná napsat více za nějaký čas. "