Kód: 85/HNE

Cryptexová řada

Zábavné procvičování matematických dovedností i převodu výsledků na zašifrovaný kód. Cryptex, zadání pěti her i výsledky jsou součástí řady.

Kategorie: Cryptexy

Zvolte variantu

červeno-bílá PLA
| 85/HNE2
2 450 Kč
hnědo-zelená PLA
| 85/HNE
2 450 Kč
černo-zelená PETG
| 85/CER
2 550 Kč
modro-bílá PETG
| 85/HNE3
2 550 Kč

Cryptexová řada

Kompletní cryptexová řada obsahuje jeden cryptex a všechna naše cryptexová zadání. Pro pohodlné použití v klasické třídě doporučujeme dvě sady. 

Cryptexová řada slouží pro zábavné procvičování matematických dovedností. Cílem pro děti je otevřít tajuplný cryptex. Vše je nachystáno, před příchodem do třídy je pouze nutné nastavit na cryptexu požadovaný kód.

Každá sada má kromě matematických výzev i tu šifrovací. Nejde jen o vypočítání příkladů, ale i o tom, jak výsledky převést na pětipísmenný kód, kterým se otevře cryptex. Někdy jde o převod čísel na písmena v tabulce, někdy o Morseovu abecedu, někdy odečítají hodnoty z grafu,... Děti nepotřebují žádné dodatečné informace, vše mají na připravených kartách.

Ukázka z praxe: https://www.youtube.com/watch?v=hjV7xDTlMs0

V tuto chvíli jsou připravených 5 sad, další vznikají či se testují. Sady jsou dvojího druhu - velké (V) a malé (M). Větší sady jsou pro skupinky po dvou nebo i po čtyřech, případně pro jednotlivce, ale do dvou vyučovacích hodin. Tyto sady obsahují 5 různých karet se zadáním pro 8 skupin žáků, celkem tedy 40 karet plus řešení. Menší sadu většina dětí zvládne během jedné hodiny. Tato sada obsahuje 15 karet se zadáním plus kartu s řešením. 

V1) Celá čísla (7. - 9. třída)

V2) Obvody a obsahy (5. - 6. třída)

V3) Obsahy (7. - 9. třída)

M1) Rovnice (8. - 9. třída)

M2) Sčítání (2. - 4. třída)

Odměny za otevření cryptexu nejsou součástí balení. Nicméně dáváme několik tipů, co by žáci mohli najít. Většinou jde o vzkaz, heslo pro učitele nebo popsané místo, kde si mají najít odměnu. Doporučujeme místo někde mimo třídu - když žáci odběhnou ven a vrátí se s odměnou, je to pro zbytek třídy tajemnější a více motivační dokončit úkol. Odměnou může být:

- nic. Odměnou budiž už jenom otevření cryptexu. Na druhou stranu - proč ho tedy otevírat?

- sladkosti. Moc nedoporučujeme, ale použitelné pro poměr cena/množství oceněných dětí je např. Tictac. Ale ne všem dětem chutná vše, není to zdravé a někteří rodiče by s tím mohli mít problém

- další zábavné zadání. Např. qr kód na hlavolam na janko.at, děti si pak mohou vzít tablet nebo telefon a hrát logické hry.

- razítka, samolepky. Na prvním stupni jsou děti asi zvyklé, ale překvapivě to funguje i u deváťáků :-) . Můžete vyčlenit jedno razítko jenom na cryptexy, nebo naopak udělat soubor cryptexových razítek a děti mohou sbírat kolekci. Další možností jsou samolepky, dá se koupit role 500 samolepek za desítky korun. Také je možné koupit samolepkový papír (etikety), natisknout na něj vlastní obrázky a nastříhat. Osvědčilo se nám vyčlenit jedno místo pro sběr razítek nebo samolepek - třeba první stráka sešitu.

 - odměny ve stylu kupónů na "jedna písemka se mi nebude počítat", "jednou si mohu sednout s kým chci já", ...

 

Tipy pro výuku:

- zkuste aspoň prvních 10 minut "nebýt učiteli". Prostě děti nechte vzít si karty a na dotazy "Co mám dělat?" odpovídejte pouze "Otevřít cryptex". Většina z nich i napoprvé přijde na to, co s tím, jenom musí mít čas si na to přijít sami. Později, pokud skutečně nebudou někteří vědět, je můžete naťuknout, třeba že karta má i druhou stranu :-) .

- jednotlivci, skupiny po dvou nebo po čtyřech? Záleží na vás. Vyzkoušeno je i na jednotlivcích, na větší sady by tím pádem bylo dobré vyčlenit dvě 2 vyučovací hodiny, u menších sad stačí jedna. Hodně je to o motivaci - "Nechceš si udělat svou osobní výzvu?".

- slabší děti je dobré skupinkovat a kontrolovat průběžně. Když jim řeknete, že první písmeno mají dobře a druhé ne, povzbudí je to, aby opravili to špatné, než když prostě cryptex neotevřou a neví, co dál.

- poslední zadání je vždy "killer", zabiják pro rychlejší, šikovnější, nadané. I slabší děti (ty často spíš) přijdou na to, že sice bez kódu cryptex neotevřou (mají cca 12 milionu kombinací), ale bez posledního písmene zbývá pouze 26 pokusů. Je dobré nebrat to jako podvod, často ani v životě nepotřebujete splnit vše, abyste dosáhli cíle. Berte to spíš jako diferenciaci zadání.

- občas se nám stávalo, že rychlejší děti otevřeli cryptex "podvodem", a pak si teprve dali tu výzvu posledního zadání. Rozhodujte vy, co a jak - někdy to nevadí, pokud je cílem samolepka. Pokud by cílem byl odkaz na hru, tak můžete třeba některým žákům omezit počet pokusů cryptexu ("bezpečnostní pojistka způsobí, že cryptex vybouchne", mrk mrk.. ). 

- do klasické třídy se osvědčily cryptexy aspoň 2. Stejně tak je vhodné rozmyslet se, kolik karet se zadáním pořídit. Pokud budete chtít, aby děti pracovaly samostatně, je dobré přikoupit další sady s kartami, aby žáci nemuseli zadání sdílet. Karty jsou oboustranné a při sdílení je některým žákům sousedem ukázán postup řešení "šifry", což je ochudí o ten "jé, už vím" moment.

- občas se stane, že někdo cryptex otevřít nestihne - třeba jednu hodinu chyběl. Je možné nechat děti, ať si do sešitu nakreslí pět obdélníčků a do nich zapíší vyřešená písmenka. Pak jednou za čas můžete udělat "matematický jarmark", kdy vezmete do třídy různé pomůcky, hlavolamy, trimina apod. Děti pak mají možnost si sadu dokončit a odměnu vyzvednout.

- je dobré, aby všichni měli možnost odměnu získat Je to více motivační než když odměnu získá pouze prvních pět - pak mají žáci tendenci "podvádět", hádat, aby byli první.