Teploměry

Téma: rozvoj logiky

Pro koho: 4. - 9. třída. diferencované zadání – na levé straně stránky můžete zvolit velikost a náročnost hracího plánu. Nejmenší se dají hrát i na nižším stupni.

Odkazhttps://www.puzzle-bridges.com/

hotovo

Jak se hraje: Teploměry (thermometers) jsou dalším z celé řady "japonských hlavolamů" - logických hříček s přesně danými (pořád stejnými) pravidly. Není tak populární jako sudoku, ale bývá na soutěžích v logice. Výše doporučovaná stránka je jedna z těch, které poskytují tyto hříčky zdarma. Pravidla s některými dalšími japonskými hlavolamy uvádím v dalších článcích. 

Na hracím plánu máte zobrazení prázdné teploměry a vaším úkolem je vyplnit každý teploměr či jeho část rtutí. Dodržujete v podstatě pouze dvě základní pravidla:

1. Rtuť v teploměru musí vždy vycházet z baňky na jednom konci a pokračuje bez mezer dál. Nemůže se stát, že bude rtuť v trubičce a nebude v baňce. Na následujících obrázcích je první možnost správná a další dvě špatné.

ano ne1 ne2

 

2. Čísla vně mřížky ukazují počet naplněných buněk vodorovně a svisle.

Technicky: Klikáte na části teploměrů. Jedním klikem označíte, dalším kliknutím vše smažete, pravým tlačítkem myši zadáte křížek (protože někdy pomáhá i to, že víte, že v dané části rtuť není). A pokud máte ve sloupci či řádku označený správný počet polí se rtutí, kliknutím na číslo se automaticky okřížkují všechna prázdná pole, takže nemusíte vykřížkovávat po jednom celou řadu nebo sloupec. Dá se hrát i na dotykových zařízeních.

Strategie: Vlevo je nabídka velikosti hracího pole. Začněte u malých a pokračujte k větším. A často pomáhá i částečný úspěch - nemusím hned vědět, jak daleko rtuť v trubičce pokračuje, někdy prostě pomáhá i to, že vím, že v prvních třech polích rtuť je (nebo naopak v posledních dvou není).

Metodika: Jednou s dětmi projdu zadání, aby pochopili pravidla. Nejmenší verzi hlavolamu si promítnu na tabuli a společně pomalu luštíme, každý dobrovolník jde na tabuli udělat jeden krok (Ať už část rtuti nebo křížek, kde rtuť určitě není) a hned následuje vysvětlení, proč je ten krok správně nebo ne. Zvlášť zpočátku hodně děti vedu k tomu, že jde o logický hlavolam, takže existuje logická cesta, jak hlavolam vyluštit - je zde tolik možností, že hádání téměř nikdy nevede k cíli (bádání je hezké, ale pokud máte různorodou třídu a nechcete na tom strávit fakt hodně času, tak se vyplatí děti vést k nějaké taktice, jinak přestávají hrát, protože hádáním jim to nikdy nevyjde a tím pádem "to je blbost"). 

Když děti znají pravidla, je hodně možností, jak hlavolamy zařazovat do procesu. Například dát odkaz s QR kódem dovnitř cryptexu. Nebo si hádanky vytisknout. Je zde tlačítko na tisk, i když já si spíš ofotím více hádanek na A4 a každou hádanku očísluji (všechny vypadají stejně, tak se v tom dětem lépe orientuje). Hádanky si ukládám do složky, kterou brávám do třídy. Když jsou děti hotové s prací, mohou si vybrat. Nebo testy píšu tak, na stůl rozložím různé typy těchto hlavolamů. Pokud je žák hotový s testem, může ho odevzdat a opět si vybrat zábavku.