Ročník: 6, 7
Téma: Desetinná čísla, Celá čísla, Racionální čísla (možno i zlomky), práce s číselnou osou
Příprava: Stáhnout a v hodině spustit vybranou prezentaci Vytisknout přiloženou tabulku, pro každého žáka jednu. Tabulka pro desetinná čísla se liší tím, že se startuje na desítce, aby se žáci nedostávali do záporných hodnot.
Motivačka: „Každý z nás je jiný – někdo je optimista, někdo pesimista. Schválně – jak to vyjde vám?“
Popis: Každé dítě dostane tabulku a nachystá si tužku. Učitel zobrazí v prezentaci první téma, například "houbová polévka". Každé dítě si do druhého řádku do sloupce „Posun“ napíše hodnotu, se kterou je nejvíc „v souladu“. Pokud se mu polívka líbí, zapíše + 0,7.
Do posledního sloupce napíše pozici, na jaké se nachází hodnota jeho životního optimismu – sečte hodnotu z předchozího řádku (v prvním případě 0) s hodnotou posunu. Jeho životní optimismus je na 0,7. Je v kladných číslech, je větší optimista než pesimista.
Varianta: Můžete na zemi nakreslit číselnou osu a děti se budou přesouvat fyzicky – dopředu nebo dozadu o tolik desetinných míst, kolik mají na tabulce. Ideální pro málo dětí (třeba půlenou hodinu).
Rozšíření: Stačí vymyslet si další témata a můžete hrát vícekrát. Můžete i nechat témata vymyslet děti (buď „spatra“, nebo ať dopředu každý napíše jedno téma na lístek a budete postupně vybírat). Dá se využít i pro zlomky.
Na závěr: Dětem opět zdůrazníme, že se jedná o náhodný výběr několika témat, že to vlastně o nich neříká nic, že si jen tak hrajeme.
Desetinná čísla , prezentace
Celá čísla , prezentace
Racionální čísla , prezentace